Vinter Østrig 2013 - JMTJ

Vinter Østrig 2013

Rejser

Klargøring.

Vi skal ned til Sportcamp Woferlgut i Bruck, ved Zell am see.

Så er vognen ved at være klar.
Ruten forventer vi vil være via 7'eren til Hannover, derefter med 2'eren mod Magdeburg, videre ad 14'eren mod 9'eren til München. Ved München går det ad 8'eren til Salzburg, og derfra mod Bruck.

Dag 1
Der er afgang ca. 11:00, i solskin, og minus 3 grader. Inden vi kom til Holstebro måtte vi dog lige rette lidt på vægtfordelingen, da campingvognen var lidt urolig. Da vi var lidt syd for Give, sprang der et lille stykke glas af sideruden, hvad der ramte ved vi ikke.
Forkosten blev indtaget syd for Vejle kl. 13. to timer senere var vi i Tyskland. Vi havde et kort stop for at tanke sodavand og slik.
Turen forløber fint, ikke meget trafik, og Hamborg blev nået ca. kl. 17.
Der gik lidt koks i det, med hensyn til første overnatning, det blev en plads øst for Hanover, mere om denne plads i morgen.

Dag 2
Vi stod op kl. 8.30 fik redt seng og ryddet op, Julie løb op på toilet idet hun jo ikke vil bruge det der er i campingvognen. Hun kom grinende tilbage og mente at det var en vældig campingplads vi lå på, idet der ikke engang var en håndvask på toiletterne. Det var dog hvad vi kunne regne med idet aftenen før havde vi jo rendt rundt i en halv time bare for at finde receptionen og da vi kom ind har de meget forbavset over at der kom kunder i butikken, men vi fik vores morgenmad og var klar, til at køre kl. 9.00.
Ved 10 tiden brød solen igennem, ellers havde det været meget skyet og diset.
Ved middagstid holdt vi ind på en resteplads hvor vi spiste vores frokost, vi fortsatte efter 3 kvarter. Hen på eftermiddagen snakkede vi om at der begyndte at være sne i luften og ca. 295 km. fra München begyndte det at sne lidt, men fra Nürnberg sneede det dog en del, men vejene var fine.
Vi ankom til vores campingplads kl. 19.00 derefter fik vi ordnet vores ting og fik lavet aftensmad kl 21.00 var vi trætte og gik til ro.

Dag 3
Vi vågnede op kl. 7.00 efter en god lang nats søvn. Vi fik en hurtig morgenmad og så begyndte vi at pakke sammen, men som i kan se på billederne havde vi fået en hel del sne, compingvognen var meget beskidt, men vejene havde været fine selv om der lå noget sne på dem.
Vi ankom til grænsen til Østrig kl. 11.00 naturen forvandlede sig hurtig. Der var meget stille i bilen, vi sad bare og nød bjergene med sne på. Det er bare så flot, vi kørte igennem en masse tunneler
Vi ankom til campingpladsen kl. ca. 12.00, hvor vi blev koblet til campingpladsens el og gas herefter fik Julie, Jakob og Morten telt op mens jeg ordnede det inde i campingvognen. Til frokost fik vi pølser og spagetti, da vi har glemt vores rugbrød.
Omkring Kl. 16.00 kørte vi ned for at hente vores ski. Efter aftensmaden gik vi en tur ind til byen, for at se på den. Men allerede ved kl. 22.00 var vi trætte og så gik vi til ro.

Dag 4
Vi stod op ved 8 tiden fik morgenmad, så skulle vi ud og stå på ski. Vi gik ud hvor langrends løjpen startede og fik ski på og så skulle det bare gå derudad. Det gjorde det også for Morten, Jakob og Julie, men for mig var det dog noget andet, jeg havde meget svært ved at finde balancen og da det først begyndte at gå nedad gik det da helt i fisk, selvom både Jakob og Morten prøvede at lære mig det. Jeg fandt ud af at ski og mig ikke hører sammen. Morten, Julie og Jakob tog ud på en af løjperne, mens Jeg blev tilbage for at øve sig, for nu skulle jeg nok vise dem at jeg kunne lære det, men det resulterede også i et forvreden knæ. Hen på eftermiddagen kørte vi ind, for at finde ud af hvor der var en kælkebakke, som de havde reklameret for.Det viste sig at man skulle med en traktor op, bakken er 3 km. lang, så vi vil hjem for at se hvornår den kørte. Der var ikke gået mange minutter, inden Jakob var faldet i søvn på bagsædet, han var så træt da vi kom hjem, det var Julie lidt træt af idet hun gerne ville have ham med ud for at stå på ski, men det ville han ikke. Morten fik tændt op i grillen for nu skulle vi have bøffer, imens stegte jeg kartofler. Vi sluttede dagen af med et glas gløgg og lidt kiks med ost.

Dag 5
Dagen i dag startede igen omkring kl. 8:00, og vi bruger ikke vækkeur. I nat var det omkring -8 grader, men vi havde ingen problemer med at holde varmen. Vi har slukket for gulvvarmen, og synes ikke at vi mangler det. Vi har dog syntes at der var lidt koldt på badeværelset, men efter vi lukkede døren ind til bruserummet, er der blevet dejligt varmt der inde. Da Jette havde meddelt at det med ski ikke var noget for hende, tog vi tre andre ud og løb en tur om formiddagen. Dagen i dag er overskyet og lidt tåget, så det er ikke den store udsigt man har i dag. Imens hyggede Jette sig hjemme i campingvognen. Et par km her fra, er der en kælkebane, som vi har talt om at prøve. Vi fik campingpladsen til at kontakte dem, for at høre hvornår vi kunne komme med. Der var plads kl. 16:00, så der var lidt tid til afslapning for os to gamle, mens Jakob og Julie tog ud på ski igen. Klokken lidt i 4, var vi klar på afhentnings pladsen. I reklamen for for banen stod der at vi ville blive afhentet i en special bygget traktor der skulle køre os op af bjerget, MEN det var nærmer en special bygget grisevogn vi kørte med der op. Ejeren af banen havde en resturant ca. 2 km oppe, og med i prisen var der en drink til alle, den skulle man nyde inden turen gik ned igen, man skulle måske lige drikke sig mod til turen. Men sikke en flot resturant han havde, det var en rigtig flot blælke bygning. Som drink kunne man vælge mellem varm kakao, glüwine, sodavand eller en lille øl. Julie valgte kakao, Jakob en lille øl, som ikke var så lille enda og vi valgte glüwine. Lige uden for var der en glidebane, hvor man kunne køre på gummiringe, det skulle Jakob og Julie lige prøve. Så fik vi udleveret vores kælk, og kunne nu vælge at gå en god km længere op, eller køre ned derfra hvor vi var. Vi skulle helt op !! Der var meget stejlt, så vi kome ikke helt op. Jakob var den der gik længst op, men han gad heller ikke gå helt op. Jette stod en stykke nede, så hun kunne filme os når vi kørte forbi. Og sikke en tur, det gik hurtigt, og det var en rigtig god og sjov tur. Her til aften er Jakob og Julie ude et sted på pladsen og hygge sig, med nogle på deres alder, og vi to gamle hygger os i campingvognen.

Dag 6
I nat fik vi en lille smule sne, og ca. -2 grader. De langrendsløjper som er omkring campingpladsen, er meget flade, og vi kunne godt tænke os, der var lidt flere bakker. Vi fandt et sted ca. 25 km. fra campingpladsen, der hedder Mittersill-Pass Thurn, der er der 22 km langrendsløjper i en højde af 1250m over havet. Jakob, Julie og Morten tog afsted om formiddagen, mens Jette blev på pladsen. Mens vi var afsted tog Jette på vandring i området, det bragte hende vidt omkring, og hun fik set en del af byen vi bor i, efter hendes eget udsagn, var hun selv spændt på om hun kunne finde hjem igen. Vi andre kørte afsted mod byen Mittersill, så fandt vi jo nok de løjper. Byen ligge nede i dalen,og vi havde læst at de var oppe i 1250m højde, så hvilken vej skulle vi så vælge? Vi fandt en turistkontor, hvor de var vældige flinke, og kunne oplyse os om hvilken vej vi skulle køre, for at komme der op, det var ca. 8 km op af fine bjergveje. Vi fandt stedet, og fik skiene på, og straks kunne vi fornemme at dette var stedet for os, rigtig flot natur, samt 5 forskellige løjper, af forskellig længte, og sværheds grad. Vi kørte dog lidt rundt som vi havde lyst til, da ruterne krydsede hinanden tit. Sammen med løjperne, var der vandreruter, så Jette kunne godt have været med der oppe. Efter et par timer, steg temperaturen op til 3 plus grader, og det blev tungt at bevæge sig, og samtidig meldte en lille sult sig, og vi fandt ned til bilen med vores ski.  I forbindelse med P-området, var der en lift station, hvor der også var en resturant, hvor vi fik stillet vores sult. samme sted var der en ski udlejnings butik, hvor vi købte noget skivoks, for at lette skiløbet. Vi syntes dog ikke det hjalp noget, og vi tog hjem efter en times tid. Om aftenen satte vi os alle sammen og hyggede os, vi så Klassefesten.

Dag 7
I dag tog vi på udflugt alle sammen. Turen skulle gå til Kitzsteinhorn. Der skulle være en helt fantastisk udsigt deroppe. Vi fik købt vores billet (liftkort uden ski). Den første lift førte os fra 900m til 1900m højde, man kunne vælge mellem panorama lift, eller ekspress lift. Vi tog panorama liften, og vi kunne se at der ikke var ret meget forskel på hastigheden mellem de to lifte. Her på første stop, var der en helt lille ski by, med udlejningsbutiker, skiskoler, servicecentre og spisesteder. Næste lift, en ekspress bragte os op i 2500m højde. Her oppe var der et hav af valgmuligheder inden for skilifte. Så gik det med gondol lift det sidste stykke op til 3000m højde. Her er der bygget et flot info center/udsigt punkt. Der var en rigtig stor og flot udsigts terasse, hvor man kunne tage et foto af sig selv, og hente det på nettet, når man kom hjem.

Efter at have nydt udsigten, skulle vi ned i en udhugget tunnel, der førte os 360m gennem bjerget, til et nyt udsigts punkt. Under denne gå tur hvor det gik ned af, så man kommer ud i den anden ende ca. 200m lavere end starten, var der forskellige udstillinger, som fortalte om minedrift her oppe. Der er udvundet diverse krystaller, guld og sølv. En meget interssant ting inde i bjerget, var en udstilling og bjergets opstående, hvordan pladerne var stødt mod hinanden, og presset bjerget op. denne bevægelse er stadig aktiv, og man kunne via et måle apperat høre denne bevægelse. Her inde i bjerget er der permafrost. Så gik turen igen op gennem tunnelen, til den store udstillingsbygning. Her valgte vi at gå ind på resturanten, og spise frokost. Julie fik kyllingebryst, med salat, og vi andre fik en vildtburger, af råvildt, på en bund lavet af en bagt kartoffel, med salat og et vagtel spejlæg til, samt en slags katoffel pandekage til.
Efter forkost, skulle vi lige nyde udsigten inden vi begyndte nedturen. Da vi forlod bilen var der ca. -1 grad, og oppe på toppen var der -14 grader, og man kunne mærken hvordan temperaturen faldt efterhånden som vi kom opad. Da vi var kommet tilbage til campingpladsen, fik vi pakket forteltet sammen, og er nu klar til hjemturen i morgen.